Friday, November 19, 2010

pilihan raya?? warganegara?? patriotik???

A : ko da daftar sebagai pemilih???
B : x....mlas...

A : cba ko bygkn kalo malaysia diperintah oleh org bkn melayu...kite org melayu cma ade kuasa memerintah...kuasa ekonomi kt org cina...skrg nie...cina nkkn kuasa memerintah tu...ko nk jd cm kt p.pinang??kt singapore?? ngn satu undi ko keats kerajaan skrg..dpt mnyelamatkn org melayu...

B : ..............(tersenyap....seribu bhasa....)
..........................................................................

tu la perbualan antara aku n bapak aku arini...bkn aku xnk daftar pemilih...cma aku...mayb aku bnyk alasan...
maafkn wan abh....wan tw abh da berusaha lebih 20 thn...berbakti utk org melayu n kerajaan mlaysia...
aku terus tmenung bile bpak aku bsuara....

bile bpak aku ingtkn zaman sekolah, zaman universiti....
smuanya kerajaan tlg...aku terus tsnyap...
ape yg aku pkirkn dlm kepala otak aku nie....

sejak kecil smpai aku da besar...
begitu besar jasa kerajaan kt aku....tp aku....
nk bg satu undi kt kerajaan pn pyah....apela aku nie...

dr yuran blaja universiti, skim buku pinjaman, ubat-ubatan???
smua kerajaan amik berat kt rakyat....
tp aku sbgai rakyat???pe yg aku wat??smangat warganegara aku makin luntur...

teruk sungguh aku...
mungkin aku tpengaruh ngn gosip2 menteri hingga aku pn tawar hati...
sehingga aku tlalu judge kerajaan as individu...
pdhal kerajaan more kepada rakyat sendri...
mmg xsmua menteri tu baik....tp sumbangn kerajaan kpd org melayu khususnya...
begitu bnyk......

insaf sbentar aku.....errmmm....mula wujud kembali semangt kewarganegaraan aku.....


No comments:

Post a Comment